“Den Haag steekt de nek uit voor startups”
7 maart 2018
Erik van der Rijt in Vakblad BT
In de laatste editie van vakblad BT verscheen een interview met Erik van der Rijt, teammanager economie bij gemeente Den Haag, waarin hij toelichting geeft op de laatste ontwikkelingen van Den Haag als startup-stad.
Nadat onder andere Amsterdam zich steeds sterker profileerde als startup-stad, besloot Den Haag drie jaar geleden dat het niet achter kon blijven. “We hebben gekozen voor een niche die past bij het DNA van de stad en waarin we leidend kunnen zijn. In Den Haag, internationale stad van vrede en recht, wordt al meer dan honderd jaar gewerkt aan een betere wereld, aan global challenges. ‘Doing business and doing good’ gaan hand in hand in Den Haag. Dit noemen we de impact economy. Wij concentreren ons dus echt op de doelgroep die zich richt op innovaties voor een betere wereld,” aldus Erik.
De focus ligt sindsdien voornamelijk op De Binckhorst als innovatiegebied, waar op dit moment al onder andere startup Seepje, brouwerij Kompaan, scale-up Secrid, restaurant MaMa Kelly en de verzamelpanden Caballero Fabriek en BINK26 gevestigd zijn. Erik vervolgt: “De verzamelpanden zitten vol. De Binckhaven als episch centrum van de Haagse startup-scene past dus niet alleen in onze ambitie als stad, maar we spelen ook simpelweg in op de grote vraag uit de markt. Alle ingrediënten zijn aanwezig om dit creatieve gebied uit te bouwen tot de meest bruisende startup-hub van Nederland. Daarom steken we onze nek uit en investeren we in Apollo 14, het nieuwe startup-pand dat in maart 2018 opent.”
“Alle ingrediënten zijn aanwezig om De Binckhaven uit te bouwen tot de meest bruisende startup-hub van Nederland” – Erik van der Rijt, teammanager economie bij Gemeente Den Haag
De plek belooft voor innovatieve ondernemers een waardevolle plek te worden waar veel mogelijk is. Erik: “We combineren een herkenbaar, sterk merk (impact, vrede en recht) met een brede infrastructuur aan voorzieningen voor startups. Die infrastructuur bestaat onder andere uit toegang tot de markt (denk bijvoorbeeld aan alle ngo’s en overheden) en relevante netwerken, toegang tot kapitaal (bijvoorbeeld matchmaking met investeerders), innovatiewedstrijden, huisvesting, grote evenementen met veel exposure, forse investeringen in zichtbaarheid en marketing in de impact startup-scene en innovatieve aanbestedingstrajecten als Startup in Residence.”