Ga naar pagina inhoud

“Wij zien groente eten voor kinderen net als rekenen en taal als een vak”

“Wij zien groente eten voor kinderen net als rekenen en taal als een vak”

Het gaat goed met TommyTomato. Nog steeds focust TommyTomato zich op het verstrekken van gezonde lunches op basisscholen. Maar met de jaren is de visie aangescherpt en zijn de activiteiten verbreed. ‘Want wil je van alle kinderen op de basisschool groente-eters voor het leven maken, dan red je dit niet met de lunch alleen’, aldus medeoprichter Bas Turk. ‘Zoals je een kind leert rekenen, zo leer je ze van jongs af aan ook om groente te eten. Kinderen moeten het leren waarderen.’

TommyTomato bezorgt gezonde, warme maaltijden op basisscholen tot in de klas die alleen nog uitgedeeld hoeven te worden. De meeste TommyTomato-maaltijden bevatten 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente, en worden aangevuld met koolhydraten zoals aardappelen, rijst of volkorenpasta. Daarnaast ontwikkelen zij verschillende programma’s en activiteiten die kinderen van jongs af aan een goede en leuke voedseleducatie bieden. ImpactCity partner Stichting DOEN ondersteunt TommyTomato sinds 2021 dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij vanuit het programma Duurzaam Voedselsysteem. Het bedrijf opende onlangs een kantoor in impact hub Apollo14 in Den Haag.

Nieuw perspectief op gezond eten

“Toen wij een paar jaar geleden begonnen stonden mensen nog raar naar ons te kijken en vandaag is de subsidie voor schoollunches verlengd en verhoogd”, zo begint Bas trots. De recente crisis hebben wat hem betreft het perspectief op voeding flink veranderd. Eerst een coronacrisis waarin gezond leven en eten belangrijker werd en toen een energiecrisis waardoor alles duurder werd en kinderen soms zonder ontbijt in de klas zaten. Bas: ”Gezond eten staat hoger op het lijstje. Al blijft het ingewikkeld. 80% van wat in de schappen van de supermarkt ligt hoort niet in de schijf van vijf.”

Focus op de besluitvormers van de toekomst

Met haar activiteiten richt TommyTomato zich heel bewust op kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar. De leeftijd waarop kinderen gezonde of ongezonde gewoontes en patronen aanleren. Een gezonde basis leggen voordat kinderen de pubertijd ingaan en het verzet begint. Bas: “Natuurlijk gaan pubers snacken of Red Bull drinken. Maar door op jonge leeftijd gezond eten te normaliseren, vallen zij uiteindelijk weer terug op oude gewoontes. Daar ben ik van overtuigd.”

Groente eten is een vak

Bas en Erik weten dat een gezonde lunch op school alleen niet genoeg is om van een kind een groente-eter voor het leven te maken. Thuis eet ieder kind anders, dus als je echt iets wil veranderen, dan zul je tot het nieuwsgierige kinderbrein moeten doordringen. TommyTomato heeft daarom samen met VitaKidz S’kool opgezet. Een kant en klaar lespakket waarmee scholen -zonder extra werk voor de leerkracht- kinderen spelenderwijs leren wat gezonde voeding voor hun betekent. Bas: “We koppelen de superkrachten van groente aan wat kinderen willen bereiken. Door het concreet te maken, gaat het iets voor kinderen betekenen.”

Meten, wegen, lezen én gezond eten

Een andere manier om het nieuwsgierige kinderbrein te prikkelen, is door ze al jong te leren om zelf een gezonde maaltijd te bereiden. Als kleuter kunnen ze de basis al leren en vanaf groep 3 echt zelf aan de slag. Bas: “Wij regelen voor scholen een ‘Soeperchef’, die kinderen spelenderwijs leert koken. Tegelijkertijd komt ook de andere lesstof aan bod. Rekenen tijdens het wegen en afmeten van de ingrediënten, begrijpend lezen tijdens het volgen van het recept en natuurlijk samenwerken.” Voor scholen die het inhuren van een kok niet kunnen betalen, levert TommyTomato kant en klare pakketten. Zo kunnen leerkrachten met minimale voorbereiding zelf met hun leerlingen aan de slag.

Missie gaat altijd boven winst

Op dit moment werkt TommyTomato samen met bijna 200 scholen. In 2025 is het doel om 100.000 kinderen te bereiken. Dit staat gelijk aan maar liefst 10 miljoen lunches per jaar (6% van de totale markt). 100% van de winst gemaakt met de programma’s Soeperchef en Skool gaat naar ouders die het niet kunnen betalen. Om alles in de toekomst betaalbaar te houden, is groei noodzakelijk. Maar dit mag nooit ten koste gaan van de missie.

“Onze missie staat voorop en daaruit vloeit geld en niet andersom. Hierbij zullen we er altijd voor zorgen dat onze lunch betaalbaar blijft. Ook als ouders hier geen of minder financiële middelen voor hebben. Mede dankzij subsidie van de overheid. Het geruststellende is dat er zoveel partijen gebaat zijn bij ons succes. Zij vinden ons en willen samenwerken, investeren of subsidiëren. Uiteindelijk willen we gezond eten overal lekker en leerzaam maken. In scholen, restaurants of pretparken. Hiervoor hebben we iedereen nodig. De overheid, financiers, scholen, leerkrachten kinderen én ouders. Want zoals Steve Jobs ooit zei: “Great things in business are never done by one”

Bas Turk, mede-oprichter van Tommy Tomato