Stichting DOEN steunt MARTAN: “Geüpcyclede mode is ook schaalbaar”
12 september 2022
MARTAN is een Nederlands modemerk dat mode, film en entertainment combineert tot verrassende concepten. Alles staat in het teken van het onderzoek naar waar kunst en circulariteit elkaar op een vanzelfsprekende manier kunnen ontmoeten in de mode. We spraken MARTAN’s Eugenie Mulier.
“Ik werkte voor grote Europese modeketens en zag daar met eigen ogen de hoeveelheid verspilling. Daar werd voor mij het zaadje geplant van mijn drive om eraan bij te dragen dit te veranderen,” zegt Eugenie Mulier, hoofd duurzaamheid bij MARTAN. “Zo begon ik met het upcyclen van hotellinnen. Door een samenwerking aan te gaan met creatief Diek Pothoven en ontwerper Douwe de Boer in de context van MARTAN krijgen we nog veel meer slagkracht.”
MARTAN heeft net haar nieuwste, volledig geüpcyclede collectie gelanceerd die voor 60% uit geüpcyclede materialen bestaat en voor 40% uit reststoffen uit de mode-industrie. “In principe is reststof nieuw, nog niet gebruikt materiaal dat in andere scenario’s vaak als afval eindigt,” legt Eugenie uit.
Winnaar Textielcall 2022
MARTAN (voorheen Archivist Studio) is een van de vijf winnaars van de DOEN Textielcall 2022. Volgens Stichting DOEN versnelt MARTAN met haar businessmodel de transitie naar een circulaire en eerlijke textielindustrie. Daarom krijgt MARTAN 50.000 euro om het bedrijf te laten groeien. “Het geld van DOEN gaan we gebruiken voor de ontwikkeling van de nieuwe collectie en voor marketingdoeleinden,” zegt Eugenie.
De steun van DOEN heeft ook andere positieve bijeffecten: “Ik word veel meer benaderd door interessante partijen en we krijgen er media-aandacht door. Het is ook leuk dat we echt in een soort netwerk zitten nu. We worden in één adem genoemd met bedrijven waar we zelf altijd tegenop keken,” aldus Eugenie.
“DOEN brengt ons in contact met elkaar en met andere relevante partijen. Het voordeel daarvan is dat we allemaal best kleine bedrijfjes zijn en nu met elkaar kunnen uitwisselen. Dat levert allerlei interessante samenwerkingskansen op,” voegt ze daaraan toe.
“Voorlopers zijn in de mode-industrie hard nodig”
Voorlopers
“Over vijf jaar willen we marktleider zijn in geüpcyclede mode en ook een bepaalde omzet draaien waarmee we kunnen laten zien dat je met geüpcyclede mode ook kunt schalen,” benadrukte Eugenie. “Het is hard nodig in de mode-industrie dat er voorlopers zijn die laten zien dat het rendabel is om deze route te nemen.”
“Voor accessoires is het al zo dat er een aantal merken zijn die succesvol schalen. Voor een hele kledinglijn is dat lastiger omdat je met relatief kleine stofpanelen werkt waar je patronen op moet kunnen leggen om er iets van te maken. Omdat het kleine panelen zijn maak je er dus per definitie een kleiner kledingstuk van. Dat maakt het lastig om losse kledingstukken te upcyclen. Tenzij je dus grotere oppervlaktes stof vindt, zoals lakens en tafelkleden,” licht ze toe.
MARTAN had op woensdag 31 augustus de eer om de Amsterdam Fashion Week te openen in het Grand Hotel Amrâth. Hier liet zij haar eerste volledig geüpcyclede ready to wear collectie zien, gemaakt van afgekeurd hotellinnen en tafelkleden uit de restaurantbranche en visueel geïnspireerd op de architectuur van het wereldberoemde hotel.
MARTAN won in april dit jaar een bedrag van EUR 50.0000 in de DOEN Textielcall 2022. ImpactCity en Stichting DOEN hebben een jarenlange succesvolle samenwerking. Beiden bevorderen wij op onze eigen manier ondernemerschap en innovaties voor een betere wereld. ImpactCity creëert een optimaal ecosysteem dat ondernemers faciliteert om hun bedrijf te starten en op te schalen. Stichting DOEN ondersteunt duurzame en sociale startups d.m.v. subsidies, leningen en door te investeren. Met dit partnerschap werken wij samen aan het versterken van het ecosysteem voor impact ondernemers met een speciale focus op de verbetering van de toegang tot kapitaal.