Nieuwkomers zijn het startpunt en de kern van Makers Unite
Nieuwkomers zijn het startpunt en de kern van Makers Unite
Makers Unite biedt mensen die nieuw zijn in ons land professionele kansen binnen de duurzame textielindustrie. Deze sociale onderneming maakt hen onderdeel van de community en zorgt dat ze via een speciaal talent ontwikkelprogramma hun plek vinden binnen de Nederlandse creatieve sector. Hoe Makers Unite zo succesvol is geworden en wat hun toekomstplannen zijn vertelt Thami Schweichler, een van de initiatiefnemers van Makers Unite.
Ieder verdient een kans
“Hoe kunnen we een bedrijf creëren dat kansen biedt aan deze talenten?” Die vraag stelde Thami zich in 2016 toen veel vluchtelingen in ons land niet de kans kregen hun talenten in te zetten. Thami is zelf geboren en opgegroeid in Brazilië, studeerde Social Design in Frankrijk en werkte in Kenia. Daar leerde hij met commerciële oplossingen sociale problemen op te lossen, zoals hij nu ook doet met Makers Unite.
Thami: “Nu zijn we een internationaal erkend productiebedrijf dat bijna 200 nieuwkomers heeft begeleid en maken we samen met grote internationale merken als Ben & Jerry’s en Filling Pieces mode duurzamer en de samenleving inclusiever.”
Commerciële oplossing voor een sociaal probleem
Na een intensief talent ontwikkelprogramma van zes weken, kunnen statushouders aan de slag in het atelier van Makers Unite. Daar werken zij met locals aan bijzondere circulaire textielprojecten, zoals een tassencollectie gemaakt van oude reddingsvesten uit Griekenland. Bedrijven die op zoek zijn naar verantwoorde merchandise, kunnen bij Makers Unite terecht.
Thami. “Als bijvoorbeeld Ben & Jerry’s een designer zoekt voor een nieuwe collectie, dan plaatsen wij een oproep in onze community. Zo halen we een mooie opdracht binnen, geven we onze community een kans en bieden we klanten waardevolle hulp.”
Circulaire dromen
“We zijn ooit begonnen met het upcyclen van reddingsvesten van de Griekse eilanden. Nu willen steeds meer organisaties duurzamer worden of zelfs circulair zijn, en wij kunnen ze daarbij helpen,” legt Thami uit.
Tijdens de coronacrisis maakte Makers Unite tienduizenden beschermpakken en mondkapjes. Hoe vervelend de crisis ook is, het brengt volgens Thami ook goede dingen met zich mee. Zo werd hij uitgenodigd om met de Gemeente Amsterdam mee te denken over de kansen die de crisis biedt voor duurzaamheid. “Dat zou zonder de pandemie nooit gebeurd zijn. Er is veel meer positieve energie en bereidheid om te werken aan een duurzame, eerlijke en sociale samenleving.”
Verbondenheid en samenwerking
Als sociale onderneming met een commercieel model was het in het begin lastig om steun te krijgen, toch was Thami overtuigd van zijn keuze. “Als je niet levert in een commercieel bedrijf, dan komt het bedrijf direct in de problemen. Hierdoor voelt iedereen zich meer verbonden en ontstaat een positieve dynamiek van samenwerken i.p.v. hulpverlening.”
Stichting DOEN was de eerste partij die geloofde in de plannen van Makers Unite. “Op dat moment was de subsidie van DOEN echt cruciaal voor ons,” vertelt Thami. Maar de steun van DOEN is meer dan alleen financieel. “De samenwerking is ontzettend waardevol. De medewerkers van DOEN zijn betrokken, geïnteresseerd en flexibel. Ze denken mee over hoe dichtbij onze impactdoelstelling te blijven. Dat is heel fijn.”
De grens over
Met een stevige basis in Amsterdam wil Thami nu ook in andere landen nieuwkomers een kans geven. Dankzij een investering van DOEN Participaties kan Makers Unite de productiecapaciteit vergroten en denken aan internationale impact. “We hebben een aantal startende projecten in Italië en willen ook gaan produceren in het Midden-Oosten, om kansen te bieden aan nieuwkomers daar.”
Heb je net zoals Thami de intentie om de wereld beter te maken, dan heeft hij als tip: “Gewoon beginnen, gewoon doen. Zoveel mensen hebben goeie ideeën, maar durven niet te beginnen.
Quotes/highlghts
- Thami Schweigler: “We zijn ooit begonnen met het upcyclen van reddingsvesten van de Griekse eilanden. Nu willen steeds meer organisaties duurzamer worden of zelfs circulair zijn, en wij kunnen ze daarbij helpen!”
- Hoe vervelend de crisis ook is, het brengt volgens Thami ook goede dingen met zich mee. “Er is veel meer positieve energie en bereidheid om te werken aan een duurzame, eerlijke en sociale samenleving.”
- Als sociale onderneming met een commercieel model was het in het begin lastig om steun te krijgen, toch was Thami overtuigd van zijn keuze. “Als je niet levert in een commercieel bedrijf, dan komt het bedrijf direct in de problemen. Hierdoor voelt iedereen zich meer verbonden en ontstaat een positieve dynamiek van samenwerken i.p.v. hulpverlening.”
- Thami is zelf geboren en opgegroeid in Brazilië, studeerde Social Design in Frankrijk en werkte in Kenia. Daar leerde hij met commerciële oplossingen sociale problemen op te lossen, zoals hij nu ook doet met Makers Unite.
- Heb je net zoals Thami de intentie om de wereld beter te maken, dan heeft hij als tip: “Gewoon beginnen, gewoon doen. Zoveel mensen hebben goeie ideeën, maar durven niet te beginnen.