Ga naar pagina inhoud

Duurzame micro-algen producent Alver verhuist naar Den Haag

Tijdens World Food Day, op 16 oktober, pleit de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) voor een efficiënter gebruik van water. Water is essentieel voor de landbouw en voedselproductie op aarde, maar 72 procent van het zoetwater dat wereldwijd wordt onttrokken, is afkomstig uit de landbouw. Nu waterbronnen steeds schaarser worden, moet de wereld meer voedsel en andere essentiële landbouwproducten produceren met minder water, aldus de FAO.

“Dit is het meest duurzame en voedzame ingrediënt op aarde.”

Mine Uran, oprichter en CEO van Alver

Bezoek aan het Witte Huis

Mine Uran, oprichter en CEO van Alver, werd in 2014 uitgenodigd in het Witte Huis in Washington om de toekomst van duurzame eiwitten te bespreken. Daar realiseerde ze zich dat de groeiende wereldbevolking dringend behoefte heeft aan eiwitrijk voedsel dat op een duurzamere manier wordt geproduceerd. Kort daarna ontdekte ze de microalg Chlorella en samen met Majbritt Byskov-Bridges startte ze Alver in 2016.

Groene superfood van de toekomst

Microalgen zijn eencellige algen die al miljarden jaren bestaan en daarmee een van de oudste levende organismen op aarde zijn. Microalgen zijn ook een van de meest duurzame plantaardige eiwitten die er zijn. Ze groeien in zoet water of kunnen worden gekweekt op natte muren en ze hebben alleen zonlicht nodig. De Chlorella vulgaris alg werd ontdekt in 1890. Ze bevatten veel eiwitten en voedingsstoffen en kunnen worden gekweekt zonder de kosten van land.

Micropia, ’s werelds enige museum van microben, gevestigd in het centrum van Amsterdam, noemt algen het groene voedsel van de toekomst. Eind jaren 1940 werd het gezien als de oplossing voor het groeiende wereldwijde voedseltekort, maar de grote innovaties in de landbouw en de enorme toename van de wereldvoedselproductie maakten dat overbodig. Nu klimaatverandering en duurzaamheid bovenaan de agenda staan en de wereldbevolking naar verwachting zal groeien tot 10,5 miljard mensen in 2050, heeft de Chlorella alg een come-back gemaakt als voedselrijk, efficiënt en gemakkelijk te produceren supervoedsel.

Microalgen moeten mainstream worden

Alver zag vanaf het begin het grote potentieel. “Ons doel is om niet-dierlijke eiwitten als voedsel te heroverwegen. De grootste uitdaging van Alver is om de barrière weg te nemen zodat microalgen mainstream worden in de voedingsindustrie”, zegt Houman Soleimani, algemeen directeur van Alver BV. Als we met consumenten praten over microalgen, denken ze aan iets groens met een onaangename smaak. Die perceptie moeten we veranderen.”

Chlorella vulgaris is groen. Alver was het eerste bedrijf ter wereld dat de Chlorella in een gele kleur presenteerde: de Golden Chlorella. Het ingrediënt is neutraal van smaak. Het is een soort poeder dat wordt toegevoegd als ingrediënt aan pasta’s, bonen, shakes, smoothies of proteïnerepen, zonder hun klassieke smaak te veranderen. Het bevat veel eiwitten met micro- en macrovoedingsstoffen zoals mineralen, vitaminen, vezels en omegazuren.

Laagste LCA score

Vergeleken met andere eiwitbronnen is er voor de productie van Alver Chlorella 99 procent minder water of land nodig en wordt er 97 procent minder kooldioxide uitgestoten, zo blijkt uit LCA-berekeningen (Life Cycle Analyses). Voor de productie van een kilo kip is bijvoorbeeld 4,325 liter water en 12,20 vierkante meter land nodig en wordt 10 kilo CO2 uitgestoten. Voor een kilo rundvlees is dat 1.100 liter en 36,90 vierkante meter en 52,6 kilo CO2-uitstoot. Voor de productie van een kilo Chlorella wordt slechts 16,6 liter water en 0,10 vierkante meter land gebruikt. De CO2-uitstoot is 1,3 kilo. Het heeft zelfs minder impact op het milieu dan soja-eiwit. “Het is het meest duurzame en meest voedzame ingrediënt op aarde”, zegt Soleimani.

Get in the Ring-award

Hij leidt Alvers business development in de EU-markten vanuit het Nederlandse kantoor in Den Haag. Alver werd uitgenodigd om een kantoor te openen in ImpactCity, een van Europa’s toonaangevende impact ecosystemen, nadat het was uitgeroepen tot de meest impactvolle zakelijke startup van 2021 in de ‘Get in the Ring’ impact competitie. Deze competitie is een initiatief van de Unknown Group – een early-stage venture capital en business development organisatie, die startups en scale-ups ondersteunt, met een gloednieuw hoofdkantoor in Den Haag.

Samen met 20 andere finalisten werd Alver uit 7.500 Europese startups geselecteerd als een van de meest veelbelovende op het gebied van voedsel, water en energie. Majbritt Byskov-Bridges stapte letterlijk in de ring om de oplossing en het bedrijfsmodel van Alver te pitchen en won. Dit alles vond plaats tijdens ImpactFest, het jaarlijkse paradepaardje van ImpactCity.

Verhuizen naar Den Haag

Het bedrijf is bezig het team uit te breiden en het hele bedrijf te verhuizen van Zwitserland naar Den Haag. Alver had de productie al uitbesteed aan zijn partner in Nederland. “De kennis van de productie van ingrediënten zoals microalgen of zeewier is in Nederland erg groot. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met een productiepartner hier, waarbij Alver zijn gepatenteerde kennis en R&D levert”, legt Soleimani uit.

Later dit jaar of begin volgend jaar wil Alver de productiecapaciteit vergroten. Daarvoor praat het met investeerders zoals Invest-NL. Alver schat de Europese markt voor duurzame eiwitten op ongeveer 200 miljoen euro. “We hebben al onze transacties en al onze activiteiten al naar Nederland verplaatst. Onze opslag is op dit moment in Duitsland en zeer binnenkort hebben we weer een plan om dat naar Nederland te verplaatsen. Dat zal het sluitstuk zijn”, aldus Soleimani.

Gouden Chlorella als superfood en functioneel ingrediënt zorgt voor een revolutie in de moderne voedselproductieprocessen door etiketten te reinigen en chemische bindmiddelen zoals methylcellulose en andere schadelijke E’s van ingrediëntenlijsten te verwijderen, naast de uitstekende voedingswaarden. We werken momenteel aan gezonde natuurlijke veganistische worsten, hamburgers, vissticks en eivervangers. Onze Diamond Chlorella die helder wit is, is een uitstekende emulgator voor zuiveltoepassingen, super succesvol omdat het zacht is en geen nasmaak heeft. We zijn de productie verder aan het opschalen om aan de vraag te blijven voldoen en echt een gezonde en duurzame impact op ons leven en de planeet te maken.

Houman Soleimani, algemeen directeur van Alver BV

Chlorella worsten

Gouden Chlorella voeding is een additief. Het kan worden gebruikt om veganistische hamburgers, steaks, worstjes of andere alternatieven voor vlees te maken.

Dit artikel is geschreven door The Hague & Partners en is ook gepubliceerd op Stories of Purpose.

Meer over Alver

Gouden Chlorella, een duurzame en innovatieve eiwitbron. Hoewel microalgen al eeuwen bestaan, hebben mensen pas sinds kort hun ware voordelen ontdekt. Algen zijn een ideale aanvulling op een gezond dieet vanwege hun uitzonderlijke microvoedingswaarden en hoge eiwitgehalte, ideaal voor mensen die streven naar een dierlijk eiwitvrij dieet.