
Naïf
In gesprek met oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter
ImpactCity bestaat tien jaar en dat vieren we! Met een expositie in het stadhuis, een postercampagne in de stad én natuurlijk een bijzondere jubileumeditie van ImpactFest.
We hebben tien ondernemers geselecteerd die de afgelopen tien jaar een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan het impact ecosysteem in Den Haag. Naïf is één van deze tien ondernemingen en daarom gingen wij met oprichters Jochem en Sjoerd om tafel om een interview af te nemen. Het artikel hieronder is gebaseerd op dat interview.

Naïf
Toen Sjoerd Trompetter en Jochem Hes in 2013 allebei vader werden, viel iets op: er was nauwelijks babyverzorging zonder schadelijke stoffen. “We wilden dit voor onze kinderen, maar het bestond gewoon nog niet,” vertelt Jochem. Dus besloten ze het zelf te maken. Zo ontstond Naïf, een merk dat inmiddels synoniem staat voor eerlijke, duurzame verzorging voor baby’s en inmiddels ook voor oudere kinderen en volwassenen.
Van zestien pallets tot de schappen van Etos
Naïf begon letterlijk klein: zestien pallets met de eerste verzorgingsproducten werden in hun kantoor afgeleverd. “We moesten ze zelf verkopen,” lacht Sjoerd. “Het was alles of niets.” Hun belofte, huidvriendelijke producten zonder rommel, sloeg aan. In 2014 lag Naïf al in 500 Etos-winkels. Die doorbraak gaf het jonge bedrijf geloofwaardigheid en een stevige basis om te groeien.
Al snel volgden meer mijlpalen: ze waren één van de eersten in Nederland die een B Corp-certificering kregen, een investering van Stichting DOEN om duurzame groei te versnellen, en recent de komst van een ervaren CEO om de volgende fase te leiden. Elk moment betekende een stap verder in hun missie om de verzorgingsindustrie op te schudden.
Verandering creeëren met duurzame innovatie
Naïf onderscheidt zich met echte productvernieuwing. Hun billendoekjes van plantenvezels vervangen plastic, hun zonnebrandcrème gebruikt alternatieve filters die beter zijn voor huid én zee, en hun nieuwste hit – baby-poeder op basis van rijst – vervangt het traditionele talkpoeder.
“Toen talkpoeder ineens werd verboden, lag ons alternatief al klaar,” vertelt Sjoerd trots. “Binnen een paar maanden was het een bestseller. We hadden nooit gedacht dat het zó hard zou gaan.”
Door continu te innoveren op het snijvlak van gezondheid en duurzaamheid bewijst Naïf dat verantwoord ondernemen niet ten koste hoeft te gaan van succes.
Impact door groei – stap voor stap
Naïf telt inmiddels zo’n veertig medewerkers en een assortiment van vijftig producten. De onderneming blijft trouw aan haar kernwaarden: mild voor de huid, vriendelijk voor de natuur, en transparant over ingrediënten.
Internationaal groeit Naïf gestaag. België ontwikkelt zich sterk sinds ze daar hun eigen salesorganisatie opzetten, en in Duitsland hebben ze de eerste successen geboekt: hun zonnebrand is verkrijgbaar bij drogisterijketen DM. Toch blijft het een uitdaging, want de Duitse retail is conservatief en zo’n proces gaat langzaam. “We bouwen het liever goed op dan snel,” zegt Jochem. “Elke stap moet duurzaam zijn. Letterlijk en figuurlijk.”
Een nuchter team met Haagse roots
Het Naïf-hoofdkantoor ligt in Scheveningen, vlak bij zee. De oprichters noemen het een bewuste keuze. “We wilden dicht bij ons leven blijven, want we wonen allebei in Den Haag. En ondertussen hoef ik me nooit meer zorgen te maken om mijn stappendoel. We lopen hier wandelend te vergaderen of te bellen in de duinen. Dat past bij hoe we werken: fris, open, in beweging.”
Ook het team ademt die cultuur. Veel medewerkers zijn jonge ouders, precies de doelgroep waarvoor Naïf ooit begon. Zo blijft het bedrijf dicht bij de consument, ondanks de groei. En kostenbewust zijn ze nog altijd: “We draaien elke euro drie keer om,” lacht Jochem. “Dat houdt je scherp.”
Blik op 2035: focus boven alles
De toekomstvisie van Naïf is ambitieus, maar realistisch: “In 2035 is Naïf marktleider in Nederland en België. Het bedrijf heeft een stevige positie ontwikkeld in Duitsland, Oostenrijk, en nog één of twee kernmarkten. De focus ligt op lokale teams, duurzame innovaties en het verduurzamen van het productsegment.”
“We willen niet overal liggen,” benadrukt Sjoerd. “Lievere een paar landen écht goed doen, met producten die verschil maken.”
Tien jaar ImpactCity,
tien ondernemers in de schijnwerpers
Naïf was één van de eerste winnaars van de Haagse Vernieuwers prijs die elk jaar wordt uitgereikt door ImpactCity. Het bedrijf is een prachtig voorbeeld van “doing good and doing business” en is daarom geselecteerd als één van de tien ondernemers om tien jaar ImpactCity mee te vieren en tentoon te stellen.
Campagnebeelden van Naïf en de negen andere ondernemers zijn te zien op de digitale schermen in de stad van 21 oktober tot en met 3 november. Daarnaast kun je ook de expositie van “10 jaar ImpactCity” bekijken in het stadhuis vanaf 29 oktober tot en met 27 november.
