Ga naar pagina inhoud

Brute Bonen

In gesprek met oprichter Jop Bröcker

ImpactCity bestaat tien jaar en dat vieren we! Met een expositie in het stadhuis, een postercampagne in de stad én natuurlijk een bijzondere jubileumeditie van ImpactFest.

We hebben tien ondernemers geselecteerd die de afgelopen tien jaar een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan het impact ecosysteem in Den Haag. Brute Bonen is één van deze tien ondernemingen en daarom dronken wij een bakkie met oprichter Jop om een interview af te nemen. Het artikel hieronder is gebaseerd op dat interview.

Brute Bonen

Bij Brute Bonen draait het niet alléén om goede koffie. Hun koffiebonen groeien zoals de natuur het bedoeld heeft: in het bos, onder de schaduw van bomen. Zo ontstaat koffie die vol van smaak is, klimaatverandering tegengaat en bijdraagt aan herstel van biodiversiteit. Oprichter Jop Bröcker vat het eenvoudig samen: “We willen laten zien dat koffie lekkerder smaakt als die in balans is met de natuur.”

Van thuisbrander tot groeiend merk

Brute Bonen begon in 2020, midden in de coronatijd. Jop wilde thuis verse koffie kunnen branden en hij bleek niet de enige. Terwijl iedereen thuiswerkte, groeide de vraag naar écht goede koffie voor thuis razendsnel. “Koffie per post bleek ineens een hit,” vertelt Jop lachend. Wat begon als een persoonlijk experiment, groeide uit tot een merk met een duidelijke missie: koffie uit het bos, voor een pure smaak en een betere toekomst.

Koffie die de natuur herstelt

Waar de meeste koffie van open plantages komt, haalt Brute Bonen zijn bonen uit koffiebossen. Dat betekent dat de planten groeien in de schaduw van andere bomen, precies zoals in het wild. Die natuurlijke beschutting zorgt niet alleen voor rijkere smaak, maar maakt de planten ook veerkrachtiger tegen droogte en hitte. Bovendien draagt deze teelt bij aan het herstel van bossen en een gezonde bodem. 

Het concept is simpel maar krachtig: koffie die de natuur niet uitput, maar juist helpt herstellen. “Iedere kilo die we branden, helpt boeren overstappen naar boslandbouw. Zo maken we samen een productieketen die toekomst heeft,” legt Jop uit. 

De kracht van een duidelijke ‘why’

Een belangrijk omslagpunt in de groei van Brute Bonen was hun deelname aan het ImpactCity acceleratorprogramma. Daar leerde het team hun ‘why’ scherp formuleren, de drijfveer achter alles wat ze doen. Die duidelijke missie werd het fundament onder het merk, het team en de groei. 

Een andere grote stap was de komst van hun eigen branderij. Sinds ze in-house zijn gaan branden, steeg niet alleen de kwaliteit, maar ook de zichtbaarheid enorm. “Mensen zien nu letterlijk waar hun koffie vandaan komt,” zegt Jop trots. “Den Haag past bij onze merkidentiteit, zeker de Binckhorst. En de stad heeft een goed klimaat voor ondernemers.” 

Ook het team groeide mee. Inmiddels werken er acht vaste medewerkers bij Brute Bonen, aangevuld met zo’n twintig tot vijfentwintig flexibele krachten. Via een structurele samenwerking met Den Haag Werkt vinden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek in de bar, de branderij of bij het inpakwerk. “Dat voelt heel goed,” vertelt Jop. “Onze koffie is niet alleen goed voor het bos, maar ook voor de mensen eromheen.”

Leren, lachen en doorgroeien

Natuurlijk ging niet alles vanzelf. Een verpakkingsmachine van €25.000 bleek anderhalf jaar lang een hoofdpijndossier, en de financiering van nieuwe oogsten blijft een uitdaging. Jop ziet die hobbels als deel van het spel. “We groeien hard, en dat brengt steeds nieuwe puzzels met zich mee. Als team hebben we geleerd om daarvan te genieten. We vieren wat goed gaat en lachen om wat niet lukt.” 

Brute Bonen streeft naar een jaarlijkse verdubbeling van de hoeveelheid gebrande en verkochte koffie. “We willen sneller groeien, want we maken impact door veel kilo’s koffie te branden. Iedere kilo koffie extra betekent dat er meer boeren in Bolivia en India overstappen op boslandbouw,” legt Jop uit. 

Koffie met toekomst

Als Jop over de toekomst praat, verschijnt er een glimlach. In 2035 wil hij dat koffie uit het bos de norm is. Boeren krijgen dan een eerlijk inkomen, bossen worden hersteld, en andere gewassen zoals cacao volgen hetzelfde pad. “Koffie is pas het begin,” zegt hij. “Veel planten, maar ook bijvoorbeeld kippen horen eigenlijk thuis in schaduwrijke ecosystemen. Als we dat weer gaan respecteren, wordt ons hele voedselsysteem logischer en gezonder.” 

Zijn inspiratie haalt Jop uit schrijver en denker Simon Sinek, vooral diens idee van The Infinite Game. “We ondernemen niet om te winnen, maar om zo lang mogelijk verschil te blijven maken,” zegt hij. 

Bij Brute Bonen smaakt koffie dus niet alleen goed, maar voelt het drinken ervan ook goed. Met elke slok draag je bij aan bossen die groeien, boeren die bloeien en een planeet die ademt. Of zoals Jop het zegt: “We willen laten zien dat koffie met een goed geweten ook gewoon de lekkerste kan zijn.” 

Tien jaar ImpactCity,

tien ondernemers in de schijnwerpers

Brute Bonen deed mee aan het ImpactCity acceleratorprogramma in 2022 en won in 2024 de publieksprijs van de Haagse Vernieuwers. Het bedrijf is een prachtig voorbeeld van “doing good and doing business” en is daarom geselecteerd als één van de tien ondernemers om tien jaar ImpactCity mee te vieren en tentoon te stellen.

Campagnebeelden van Brute Bonen en de negen andere ondernemers zijn te zien op de digitale schermen in de stad van 21 oktober tot en met 3 november. Daarnaast kun je ook de expositie van “10 jaar ImpactCity” bekijken in het stadhuis vanaf 29 oktober tot en met 27 november.