
Verbeter je business model met de innovatie toolkit
Innovatie toolkit
Een idee omzetten in een product en vervolgens het product op de markt brengen kan een rommelig proces zijn. Als er geen duidelijk stappenplan is kunnen creatieve tools als hulpmiddel dienen om jezelf en anderen de juiste vragen op het juiste moment te stellen.
De ImpactCity Startup toolkit is ontwikkeld om impact startups te ondersteunen bij het doen van de juiste dingen en om die dingen goed te doen. Een kritische blik, het verbeteren van de manier van werken en een focus op menselijke waarden en behoeftes zijn de kern van de aanpak.
Het werkt het beste om in sprints van één tot twee weken te werken. Hierna evalueer je je product of dienst samen met belanghebbenden en eindgebruikers. Deze iteratieve benadering met een concreet product aan het einde van elke sprint fase, maakt de ontwikkeling van een product of dienst op een gestructureerde manier mogelijk, terwijl de relevantie ervan in context voortdurend wordt verbeterd.
Er zijn (Engelstalige) tools in vier gebieden:
1. De Waardepropositie Bepalen
Wat ga ik doen? Wat is mijn idee? Hoe verhoudt dit zich tot het aanbod van andere bedrijven?

De Benchmarking tool kan worden gebruikt om onderzoek te doen naar het speelveld: welke bedrijven/organisaties bieden vergelijkbare producten of diensten aan? Het kan ook gebruikt worden om nieuwe ideeën te genereren voor een door het probleem en de context te vergelijken met een oplossing in een vergelijkbare context.

Gebruik de Value Proposition tool om uw value proposition duidelijk te formuleren: wat biedt jij jouw klanten? Hoe helpt het hen? Wat onderscheidt jouw aanbod van de concurrentie?

Gebruik het Business Model canvas om in kaart te brengen hoe je waarde aan jouw klanten zult leveren.
2. Ontwerpen voor mensen
Hoe ga ik mijn idee valideren en producten ontwikkelen en ondertussen mijn focus op klantgerichtheid behoud?

Design Thinking kan worden omschreven als een benadering, mindset of een reeks strategieën die door ontwerpers worden gebruikt om problemen op een creatieve, iteratieve wijze en in samenwerking met anderen op te lossen.

Gebruik de Build, Measure, Learn tool om uw eigen aannames in kaart te brengen en na te denken over hoe u ze kunt weerleggen of valideren.

Krijg een duidelijk beeld van de mensen waarvoor je ontwerpen maakt door een Persona te ontwikkelen.

De Customer Journey tool kan worden gebruikt om te kijken naar de manier waarop de klant in contact komt met een bedrijf en hoe de klant ermee omgaat.
3. Teamwork
Hoe werk ik in een team?

Lees meer over het organiseren van werk met Agile methods en ontdek manieren om leren en feedback onderdeel te maken van het ontwikkelingsproces.

Tijdens regelmatige Retrospective meetings reflecteert het team op de manier waarop ze werken en definiëren ze concrete verbeter acties.

De Agile Teamwork tool is een vragenlijst die u met uw team kunt gebruiken om te zien hoe u scoort op vijf factoren van Agile teamwork.
4. Klantrelaties, marketing & verkoop
Hoe communiceer ik en zet ik mijn ideeën in de markt?

Communiceer jouw verhaal met uw klanten via social media.

The Pirate Metrics tool is intended to introduce the concept of “funnel metrics” which can help you devise a marketing and sales plan in which the concept of funnel metrics is used.

Verbinden met een ander is één van de hoogste vormen van communicatie. De kern van het verhaal is goed kunnen vertellen door storytelling.

Spreken in het openbaar is een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen, omdat je het in veel verschillende situaties nodig hebt en het kansen voor je kan creëren.